Sunday 15 July 2018

Οι ‘χαμένοι’ τουρίστες και το ‘value for money’






Άρθρο που δημοσιεύτηκε στον Οικονομικό Φιλελεύθερο Κυριακή 15 Ιουλίου 2018, σελ. 9


Ο τουρισμός αποτελεί ένα φαινόμενο της σύγχρονης εποχής με μαζικές διαστάσεις. Τα τελευταία χρόνια η Κύπρος προσέλκυσε τουριστικά πάνω από 3 εκατομμύρια ξένους επισκέπτες. Οι επιστροφή των Ρώσων στην Τουρκία έρχεται να αποκαλύψει ενδεχόμενα  κενά του Κυπριακού τουρισμού και η μείωση στις κρατήσεις να μας υπενθυμίσει ότι η επιλογή για διακοπές βασίζεται στην σχέση της  τιμής και των προσφερόμενων υπηρεσιών. Αυτή την στιγμή η Τουρκία προσφέρει χαμηλή τιμή και ίσως πολύ καλές υπηρεσίες άρα είναι και πιο ανταγωνιστική. Η Κύπρος από το τέλος της δεκαετίας του 90, όπου το τουριστικό προϊόν άρχισε να φθίνει, μπήκε στην διαδικασία ανεύρεση λύσεων για την αναβάθμιση των προσφερόμενων υπηρεσιών.  Χαρακτηριστικό της εποχής είναι  οι συζητήσεις για την διαμόρφωση ενός τουριστικού πλαισίου με στόχο την στρατηγική ανάπτυξη του τουρισμού. Νέες γείτονες χώρες εντάσσονταν δυναμικά στον τουριστικό ορίζοντα όπως η Τουρκία, η Αίγυπτος και η Συρία με την Κύπρο να αντιμετωπίζει σκληρό ανταγωνισμό.

Από το 2000 και μετά, το κράτος έδωσε έμφαση στο γεγονός  ότι η  υπερβολική εξάρτηση στον  τουρισμό ελλοχεύει τον κίνδυνο κατάρρευσης της οικονομίας και οποιαδήποτε μείωση των αφίξεων επιδρά αρνητικά στην μείωση των εσόδων του κράτους. Η οικονομική κρίση του 2013 με την κατάρρευση των τραπεζών έβαλε το τουρισμό ξανά στην πρώτη θέση συνεισφοράς στην  οικονομική ευρωστία της Κύπρου. Με αυτά τα δεδομένα αποδεικνύεται ότι ο τουρισμός είναι πολύ σημαντικός  για την ευημερία της χώρα. Διαχρονικός στόχος πρέπει να είναι η στόχευση μικρότερου αριθμού τουριστών αλλά υψηλότερης εισοδηματικής αξίας. Δηλαδή τουρίστες που δεν δελεάζονται από  τις χαμηλές τιμές της Τουρκία και των κατεχόμενων αλλά εκτιμούν την ποιότητα των προσφερόμενο υπηρεσιών.  Η λέξη κλειδί για την επιτυχία στον τουρισμό είναι η ποιότητα στη παροχή υπηρεσιών  value for money”. Με την    ικανοποίηση των επισκεπτών και με την προσφορά υπηρεσιών που να αντιπροσωπεύουν την τιμή. Ο προορισμός πρέπει να είναι σε θέση να προσφέρει  υπηρεσίες με τον καλύτερο δυνατό τρόπο εξυπηρέτησης  και σε αυτό συμβάλει το ανθρώπινο δυναμικό. Στόχος είναι οι επισκέπτες να απολαμβάνουν τις καλύτερες δυνατόν υπηρεσίες σε σχέση με τις δαπάνες που πραγματοποιούν. 



Για να καταστεί η Κύπρος ανταγωνιστικός προορισμός απαιτείται αγαστή συνεργασία όλων των κλάδων της τουριστικής βιομηχανίας. Θα πρέπει να βρεθεί η χρυσή τομή που θα επιφέρει τις απαραίτητες αλλαγές στις τουριστικές υπηρεσίες με στόχο το  value for money’. Αυτό για να συμβεί πρέπει να γίνει σωστή ενημέρωση και επιμόρφωση στους επιχειρηματίες του κλάδου ούτως ώστε να βάλουν  τον πήχη ψηλά και να προσφέρουν προϊόντα και υπηρεσίες με γνώμονα την ικανοποίηση και την σωστή εξυπηρέτηση των τουριστών. Οι περιπτώσεις αισχροκέρδειας και εξαπάτησης μόνο κακό κάνει. Ειδικά με την ανάπτυξη της τεχνολογία και πιο συγκεκριμένα τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, οτιδήποτε αρνητικό δημοσιοποιείται με αρνητικές επιπτώσεις για την εικόνα του τουριστικού μας προϊόντος.  Η  ευκαιριακή προσέγγιση στον τουρισμό στη βάση συγκυριακών πρακτικών, θα πρέπει να μας προβληματίσει.  Είναι στο χέρι των ιθυνόντων  να αξιοποιήσουν τα δυνατά σημεία της Κύπρου μέσα από κατάλληλους χειρισμούς.  Ας θέσουμε τα θεμέλια για το μέλλον προκειμένου οι επισκέπτες να έχουν ως πρώτη επιλογή την Κύπρο στην ατζέντα των διακοπών τους.    




Δρ. Σωτηρούλα Λιασίδου
Λέκτορας
Σχολή Διοίκησης Οικονομίας - Τμήμα Διοίκησης Ξενοδοχείων και Τουρισμού
Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου


No comments:

Post a Comment

Η ξενοδοχειακή βιομηχανία εκπέμπει S.O.S

  Η ξενοδοχειακή βιομηχανία εκπέμπει S.O.S Η πανδημία του COVID 19 επέφερε αλλεπάλληλες επιπτώσεις   με κυριότερη την κατακόρυφη πτώσ...